Mens de voksne skændes...

Danmarks Lærerforening ødelægger et nyt samarbejde om folkeskolen. 

Et nyt samarbejde om at udvikle folkeskolen, er allerede inden det for alvor kommet i gang ved at smuldre fordi Danmarks Lærerforening ikke vil være med og kritiserer samarbejdet. Læs her DSEs formand, Jens Vases kommentar om situationen. 

Hvis jeg havde en 5’er for hver gang en diskussion om folkeskolen endte med, at alle de voksne parter kravlede op i hver sit træ, var jeg rig. I sidste uge var vi med til at igangsætte et nyt samarbejde, der skal udvikle folkeskolen, men allerede inden det er kommet i gang er der flere af de voksne, som ikke vil være med, med mindre de kan få det lige præcist på deres måde. Danmarks Lærerforening vil ikke være med, men hvad vil de så?
Til tider kommer man helt tro, at folkeskolen før reformen var problemfri og kunne alt til topkarakter. Alle var i top fagligt, ingen mobning osv. Derfor var helt fuldstændig unødvendig at lave noget om eller gentænke den måde vi drev skole på. Men hold nu op – rigtig meget var godt! Men skolen havde også massive problemer. Vi har alle et fælles ansvar for at udvikle folkeskolen, både dengang og nu. Dem løser vi ikke fra trætoppen, men i fællesskab.
20% af os elever oplever mobning, hver 10. kan ikke læse, når de forlader 9. klasse, og det halter gevaldigt med den varierede skoledag, bevægelse og åben skole. Alle parterne kan blive enige, om at arbejde for reformens intentioner – men man kan da slet ikke blive enige, om hvordan. Der er ikke nu, vi hive folkeskolen fra hinanden!
En frisk ny minister ved roret – velkommen til ?
Nu har jeg mødt og snakket med Merete Riisager ad flere omgange – og lad mig bare sige; der går oftest ikke mange minutter, før hun referere til fri- og privatskoler, som det bedste i denne skoleverden. Folkeskolen har ikke brug for en minister, der taler 80% af tiden om de 20% af eleverne, eller sår tvivl om hvordan hun progressivt vil udvikle vores folkeskole indenfor de vedtagende rammer. Vi har brug for en minister, der tør arbejde videre, der tør skabe det liv og det indhold vi stadig venter på, at reformen skal levere, indenfor en række området, så skolen kan blomstre endnu mere.
Danmarks Lærerforening, KL - Kommunernes Landsforening, BUPL, Skole og Forældre, BKF, Undervisningsministeriet og alle andre – hvem der går forrest er mindre vigtigt – men nogen må gå forrest!
Derfor er det sejt, at KL og mange af os andre ikke sidder på hænderne, men forsøger at samle folkeskolens parter om at give skolen ro fra dem der gerne vil skabe usikkerhed om rammen, til dem der drømmer sig tilbage til de angiveligt bedre tider i gamle dage.
Et nyt samarbejde om at skabe en motiverende skoledag – et samarbejde, som Danmarks Lærerforening ikke ønsker at være en del af. I medierne ser vi Anders Bondo tale KL’s samarbejde ned. Han har travlt med at tale ministeriets kvalitetsforum op. Og ja måske skal noget af udviklingen ligge der, men derfor kan vi vel godt samarbejde på andre fronter samtidigt? Jeg er helt enig i at et udviklende samarbejde om folkeskolen bliver svært uden DLF, men med stor magt og organiseringskraft følger stor indflydelse – ikke en vetoret til status Q, men et kæmpe ansvar til at gå forrest. Det bliver også svært uden FOA og BUPL, som heller ikke vil være med længere.
Men ofte handler samarbejde om kompromiser, og om at finde en fælles løsning. Imens Anders Bondo sidder oppe i sit træ og ikke vil være med til noget, lider vi elever over en folkeskole, der ikke udvikler sig så godt og hurtigt, som den kunne.
Vi skal ikke være bange for at gøre noget. Så kære Anders, Dennis og Elisa. I har også ansvaret for at gøre noget, så hvis I ikke vil være med os andre i alliancen om folkeskolereformen, hvad vil I så?

Du kan læse mere om det nye samarbejde, der skal virkeliggøre visionerne bag den nye folkeskole HER