Bedre klagemuligheder til eleverne
Når børn og elever i dag oplever at blive krænket eller at der sker brud på deres rettigheder, er deres muligheder for at klage alt for dårlige. Alt for mange står i dag alene med deres problemer og mange oplever også, at det er svært at få hjælp. I 2014 blev 93% af klagerne til ombudsmandens børnekontor afvist. Det skyldes bl.a. at børnekontoret ikke må gå ind i en sag medmindre barnet allerede har ført sagen hos både kommunen, de sociale nævn og ankestyrelsen. Omfattende bureaukrati er altså med til, at vi ikke får hjulpet de børn og elever, der har brug for det. I forlængelse har af mener Danske Skoleelever ikke, at den nuværende model sikrer eleverne en ordentlig og enkel klagemulighed, og at man bør have en egentlig børneombudsmand i Danmark. Det er vigtigt, at vi har mulighed for at klage, når vores rettigheder bliver brudt og vi oplever os uretfærdigt behandlet. Dette både nå vi ikke trives i skolen eller en utilfredse med en karakter. De muligheder der findes i dag er både besværlige, komplicerede og ikke i øjenhøjde med de elever, der skal bruge dem. Danske Skoleelever mener derfor, at det er vigtigt at der gennemføres en omfattende forenkling. På denne måde kan vi sikre, at alle elever let og enkelt har mulighed for at få hjælp med deres problemer og at deres rettigheder overholdes.

Formelle papirer
I vores formelle papirer kan du finde de nuværende og tidligere årsrapporter, referater fra tidligere stormøder og bestyrelsesmøder, samt vores vedtægter og politiske kompendium.

Danske Skoleelever mener
- Klimadebatten skal gå hånd i hånd med elevdemokrati og varieret undervisning
- Styrkelse af elevdemokratiet
- Samfundsskole – ja tak!
- Samfundsforståelse fra 1. klasse
- Samfundsfag nu!
- Retten til undervisning i rettigheder!
- Fælleselevråd
- Private og frie grundskoleelever skal have de samme rettigheder som folkeskoleelever
- En uddannet kontaktlærer
- 16 års valgret
- Elevråd på specialskoler
- Elevrådsrepræsentanter fra specialskoler
- Eleverne i elevrådet og skolebestyrelsen
- Åbenhed om inklusion
- Lektiecafeer skal blive til faglig fordybelse
- Bevar den understøttende undervisning
- Hjælp til ord- og talblinde elever
- Elever med koncentration og indlæringsbesvær skal anerkendes
- To-voksen-ordning. Både godt og skidt
- Erhvervsklasse i alle kommuner
- Faglighed for alle
- Mindre standardisering – flere valgmuligheder
- Sikring af tosprogedes faglige og sociale kompetencer i grundskolen
- Et ekstra års udvikling
- Bevar modersmålsundervisningen
- Bekæmp den negative sociale arv
- Hold fokus på rammerne og indholdet!
- De stolte nørder skal tilbage
- Minimumsrettigheder for skoleelever
- Skolesammenlægninger
- Læring – også for lærere
- Mangel på praktisk/kreative fag
- Forkortelser uden forringelser
- Klogere brug af dag-til-dag lektier
- Eleverne skal bedømme skolen
- Afgangsprøverne skal afspejle undervisningen
- Karakterer skal være mere end bare et tal
- Mulighed for rettet karakter
- Implementeringsperiode på beslutninger på folkeskoleafgangsprøver
- Gruppeeksamen
- Sammenlignelighed
- Den glidende overgang til ungdomsuddannelse
- Nationale test skal optimeres
- Undervisningsmiljøreform
- Sikkerhed er alfa og omega
- Bedre klagemuligheder til eleverne
- Bevægelse, ja tak, men ikke kun morgenløbeture
- Eftersidning, nej tak!
- Mobiltelefoner i skoletiden
- Vold fører aldrig noget godt med sig
- Mobning
- Trivselsmålingen skal være et arbejdsredskab for skolerne
- Klageorgan for alle
- Klassens tid tilbage
- Fokus på klassemiljøet
- Ny undervisningsmiljø-lovgivning. Nu!
- Samfundet skal ind i skolen
- Flere kulturer på skolen
- SFO som en integreret del af skolen
- Obligatorisk seksualundervisning til lærerne
- Seksualundervisning er andet end kondomer på flamingopap
- Brug pædagogerne
- Face The Future – Den danske grundskole skal ændres
- Ved du hvad dine penge skal bruges på?
- Elever skal tiltale læreren ved fornavn
- Digitalisering og IT – en naturlig del af skolen
- En grundskole med grønne visioner
- Sprogfag og fremmedsprog
- Andet fremmedsprog fra 5. Klasse
- Tilbage til naturen
- Projektorienteret undervisning og gruppearbejde
- Vejledning i grundskolen
- Praktik i skolen
- 13 års undervisningspligt er ikke vejen frem
- Flere elever i STEM-fagene