Den glidende overgang til ungdomsuddannelse
Danske Skoleelever mener at overgangen mellem grundskolen og ungdomsuddannelser er for hård. Det er den, fordi vi stiller krav i form af karakterkrav, studievalgsportfolio og uddannelsesparathedsvurderingen. Det bør man blive ved med, men vi skal fokusere på at gøre det lettere for elever at tackle det ved hjælp af vejledning og brobygning. 28 af 56 Danske Skoleelever støtter karakterkravet til ungdomsuddannelserne, fordi ungdomsuddannelserne i Danmark er krævende uddannelsesinstitutioner, og samtidig fordi vi tror på, at langt de fleste elever kan nå de forskellige karakterkrav, hvis man får den rette vejledning. Vejledningen skal nemlig forbedres! Den vejledning som UU-vejlederne giver på nuværende tidspunkt er som udgangspunkt god, men vi har brug for mere en-til-en vejledning, hvor den enkelte elev har tid med UU-vejlederen til at finde ud af hvad eleven gerne vil, og hvordan man opnår dette. Udover samtaler med UU-vejlederen skal elever også have mulighed for opleve de forskellige muligheder på egen krop i form af brobygning, som man skal have mulighed for i minimum 2 uger i både 8.- og 9. klasse. Danske Skoleelever støtter desuden intentionerne for studievalgsportofolien, og mener at det bør være et redskab for eleverne og UU-vejlederne. Men når eleverne skal skrive studievalgsportofolie, bør de ikke tvinges ind i en standardiseret tabel med spørgsmål, men bør kunne vælge at skrive mere frit om deres motivation, styrker og overvejelser ift. det valg de står overfor, i samarbejde med deres vejleder, hvis det er det de ønsker. Derudover bør studievalgsportofolio, siden det er en obligatorisk del af ansøgning til ungdomsuddannelsen, skrives i skoletiden. Man risikerer, at de mest udsatte elever, som måske ikke har mulighed for eller overskud til, at skrive den hjemme, ikke kan søge ind på en ungdomsuddannelse Fremrykning af information om niende klasses prøven Danske Skoleelever bør støtte, at 9. klasses elever får at vide, hvilke udtræksprøver de skal op i, tyve skoledage før, typisk ultimo marts/primo april. Som det er i dag, får eleverne det først at vide fem skoledage før første skriftlige prøve, typisk ultimo april.
– Fremrykning ville bekæmpe eksamensangst blandt eleverne
– Fremrykning ville gøre det lettere for alle at planlægge maj og juni
– Fremrykning ville medføre, at der ikke blev spildt vigtige læretimer på prøveinformation om prøver, eleverne alligevel ikke skal op i

Formelle papirer
I vores formelle papirer kan du finde de nuværende og tidligere årsrapporter, referater fra tidligere stormøder og bestyrelsesmøder, samt vores vedtægter og politiske kompendium.

Danske Skoleelever mener
- Klimadebatten skal gå hånd i hånd med elevdemokrati og varieret undervisning
- Styrkelse af elevdemokratiet
- Samfundsskole – ja tak!
- Samfundsforståelse fra 1. klasse
- Samfundsfag nu!
- Retten til undervisning i rettigheder!
- Fælleselevråd
- Private og frie grundskoleelever skal have de samme rettigheder som folkeskoleelever
- En uddannet kontaktlærer
- 16 års valgret
- Elevråd på specialskoler
- Elevrådsrepræsentanter fra specialskoler
- Eleverne i elevrådet og skolebestyrelsen
- Åbenhed om inklusion
- Lektiecafeer skal blive til faglig fordybelse
- Bevar den understøttende undervisning
- Hjælp til ord- og talblinde elever
- Elever med koncentration og indlæringsbesvær skal anerkendes
- To-voksen-ordning. Både godt og skidt
- Erhvervsklasse i alle kommuner
- Faglighed for alle
- Mindre standardisering – flere valgmuligheder
- Sikring af tosprogedes faglige og sociale kompetencer i grundskolen
- Et ekstra års udvikling
- Bevar modersmålsundervisningen
- Bekæmp den negative sociale arv
- Hold fokus på rammerne og indholdet!
- De stolte nørder skal tilbage
- Minimumsrettigheder for skoleelever
- Skolesammenlægninger
- Læring – også for lærere
- Mangel på praktisk/kreative fag
- Forkortelser uden forringelser
- Klogere brug af dag-til-dag lektier
- Eleverne skal bedømme skolen
- Afgangsprøverne skal afspejle undervisningen
- Karakterer skal være mere end bare et tal
- Mulighed for rettet karakter
- Implementeringsperiode på beslutninger på folkeskoleafgangsprøver
- Gruppeeksamen
- Sammenlignelighed
- Den glidende overgang til ungdomsuddannelse
- Nationale test skal optimeres
- Undervisningsmiljøreform
- Sikkerhed er alfa og omega
- Bedre klagemuligheder til eleverne
- Bevægelse, ja tak, men ikke kun morgenløbeture
- Eftersidning, nej tak!
- Mobiltelefoner i skoletiden
- Vold fører aldrig noget godt med sig
- Mobning
- Trivselsmålingen skal være et arbejdsredskab for skolerne
- Klageorgan for alle
- Klassens tid tilbage
- Fokus på klassemiljøet
- Ny undervisningsmiljø-lovgivning. Nu!
- Samfundet skal ind i skolen
- Flere kulturer på skolen
- SFO som en integreret del af skolen
- Obligatorisk seksualundervisning til lærerne
- Seksualundervisning er andet end kondomer på flamingopap
- Brug pædagogerne
- Face The Future – Den danske grundskole skal ændres
- Ved du hvad dine penge skal bruges på?
- Elever skal tiltale læreren ved fornavn
- Digitalisering og IT – en naturlig del af skolen
- En grundskole med grønne visioner
- Sprogfag og fremmedsprog
- Andet fremmedsprog fra 5. Klasse
- Tilbage til naturen
- Projektorienteret undervisning og gruppearbejde
- Vejledning i grundskolen
- Praktik i skolen
- 13 års undervisningspligt er ikke vejen frem
- Flere elever i STEM-fagene