Efteruddannelse til alle folkeskolens lærere og ledere
Lærernes kvalifikationer har stor betydning for elevernes udbytte af undervisningen. Til trods for dette, er det kun i lande som Slovakiet og Tyrkiet, at lærerne har mindre efteruddannelse end de danske lærere. Danske Skoleelever foreslår, at alle lærere og ledere i folkeskolen skal efteruddannes, så de pædagogiske arbejdsmetoder og lærernes faglige kvalifikationer følger med kravene til skolen og samfundets udvikling. Hver fjerde danske folkeskolelærer har ikke fået nogen form for efteruddannelse de seneste 18 måneder – et niveau der placerer Danmark helt i bunden i internationale sammenhæng. Lærerne påpeger i undersøgelsen Talis fra 2009, at grunden til dette i de fleste tilfælde er, at skolelederne ikke støtter op om efteruddannelsen af lærerne. Samtidigt kortlægger Talis-undersøgelsen også, at de danske skoleledere trænger til en opkvalificering. Derfor foreslår DSE, at et nyt krav om efteruddannelse hvert år også skal omfatte skolelederne. Et krav om efteruddannelse af personalet i folkeskolen vil også give øget prestige til lærerjobbet og markedsføre folkeskolen som en arbejdsplads med muligheder for personlig udvikling. Efteruddannelse af folkeskolens personale behøver ikke nødvendigvis at foregå igennem dyre kursusforløb. I mange lande har lærere og ledere fra forskellige skoler tradition for at besøge hinanden, ligesom mange skoler har gode erfaringer med at sende deres lærere på besøg hos en lokal virksomhed, der kan opdatere dem med den nyeste viden inden for deres felt – disse initiativer skal også være en mulighed for skolerne at bruge som efteruddannelsesforløb.

Formelle papirer
I vores formelle papirer kan du finde de nuværende og tidligere årsrapporter, referater fra tidligere stormøder og bestyrelsesmøder, samt vores vedtægter og politiske kompendium.

Danske Skoleelever mener
- Klimadebatten skal gå hånd i hånd med elevdemokrati og varieret undervisning
- Styrkelse af elevdemokratiet
- Samfundsskole – ja tak!
- Samfundsforståelse fra 1. klasse
- Samfundsfag nu!
- Retten til undervisning i rettigheder!
- Fælleselevråd
- Private og frie grundskoleelever skal have de samme rettigheder som folkeskoleelever
- En uddannet kontaktlærer
- 16 års valgret
- Elevråd på specialskoler
- Elevrådsrepræsentanter fra specialskoler
- Eleverne i elevrådet og skolebestyrelsen
- Åbenhed om inklusion
- Lektiecafeer skal blive til faglig fordybelse
- Bevar den understøttende undervisning
- Hjælp til ord- og talblinde elever
- Elever med koncentration og indlæringsbesvær skal anerkendes
- To-voksen-ordning. Både godt og skidt
- Erhvervsklasse i alle kommuner
- Faglighed for alle
- Mindre standardisering – flere valgmuligheder
- Sikring af tosprogedes faglige og sociale kompetencer i grundskolen
- Et ekstra års udvikling
- Bevar modersmålsundervisningen
- Bekæmp den negative sociale arv
- Hold fokus på rammerne og indholdet!
- De stolte nørder skal tilbage
- Minimumsrettigheder for skoleelever
- Skolesammenlægninger
- Læring – også for lærere
- Mangel på praktisk/kreative fag
- Forkortelser uden forringelser
- Klogere brug af dag-til-dag lektier
- Eleverne skal bedømme skolen
- Afgangsprøverne skal afspejle undervisningen
- Karakterer skal være mere end bare et tal
- Mulighed for rettet karakter
- Implementeringsperiode på beslutninger på folkeskoleafgangsprøver
- Gruppeeksamen
- Sammenlignelighed
- Den glidende overgang til ungdomsuddannelse
- Nationale test skal optimeres
- Undervisningsmiljøreform
- Sikkerhed er alfa og omega
- Bedre klagemuligheder til eleverne
- Bevægelse, ja tak, men ikke kun morgenløbeture
- Eftersidning, nej tak!
- Mobiltelefoner i skoletiden
- Vold fører aldrig noget godt med sig
- Mobning
- Trivselsmålingen skal være et arbejdsredskab for skolerne
- Klageorgan for alle
- Klassens tid tilbage
- Fokus på klassemiljøet
- Ny undervisningsmiljø-lovgivning. Nu!
- Samfundet skal ind i skolen
- Flere kulturer på skolen
- SFO som en integreret del af skolen
- Obligatorisk seksualundervisning til lærerne
- Seksualundervisning er andet end kondomer på flamingopap
- Brug pædagogerne
- Face The Future – Den danske grundskole skal ændres
- Ved du hvad dine penge skal bruges på?
- Elever skal tiltale læreren ved fornavn
- Digitalisering og IT – en naturlig del af skolen
- En grundskole med grønne visioner
- Sprogfag og fremmedsprog
- Andet fremmedsprog fra 5. Klasse
- Tilbage til naturen
- Projektorienteret undervisning og gruppearbejde
- Vejledning i grundskolen
- Praktik i skolen
- 13 års undervisningspligt er ikke vejen frem
- Flere elever i STEM-fagene