En uddannet kontaktlærer
Som det er på de danske grundskoler i dag, er mange kontaktlærere valgt ud fra en praktisk skemalægning og fordeling af timer til de enkelte lærere. Derfor er det mange steder mere eller mindre tilfældigt, hvorvidt en kontaktlærer reelt har interesse for det elevrådsarbejde, de er ansat koncentrere sig om. Dette resulterer mange steder i kontaktlærere, som springer over hvor gærdet er lavest ved at indskrænke elevrådets muligheder for at være selvstændige og selvudviklende, fordi kontaktlæreren ikke er dygtig nok til at fremhæve rettigheder og muligheder over for elevrådet. Ligeledes misforstår kontaktlærere i mange henseender deres rolle ved at tage den fuldstændige styring af elevrådet og dets beslutninger. For at gøre en ende på de ovenstående problemstillinger ønsker DSE en kontaktlæreruddannelse som overbygningsblok på selve læreruddannelsen. Altså et tilvalg en lærer selvstændigt kan tage som efteruddannelse, eller som en lærer kan komme på i tilfælde af at være blevet valgt til kontaktlærer. Det vil sende et signal om, at det er et seriøst område, man som lærer kan koncentrere sig om på lige fod med alle andre dele af arbejdet som lærer. I kontaktlæreruddannelsen er det vigtigt at bruge elevorganisationer, fælleselevråd etc. i udviklingsprocessen. Ligeledes er det vigtigt at integrere DSE og Danmarks Lærerforening i selve udførelsen af kontaktlæreruddannelsen.

Formelle papirer
I vores formelle papirer kan du finde de nuværende og tidligere årsrapporter, referater fra tidligere stormøder og bestyrelsesmøder, samt vores vedtægter og politiske kompendium.

Danske Skoleelever mener
- Klimadebatten skal gå hånd i hånd med elevdemokrati og varieret undervisning
- Styrkelse af elevdemokratiet
- Samfundsskole – ja tak!
- Samfundsforståelse fra 1. klasse
- Samfundsfag nu!
- Retten til undervisning i rettigheder!
- Fælleselevråd
- Private og frie grundskoleelever skal have de samme rettigheder som folkeskoleelever
- En uddannet kontaktlærer
- 16 års valgret
- Elevråd på specialskoler
- Elevrådsrepræsentanter fra specialskoler
- Eleverne i elevrådet og skolebestyrelsen
- Åbenhed om inklusion
- Lektiecafeer skal blive til faglig fordybelse
- Bevar den understøttende undervisning
- Hjælp til ord- og talblinde elever
- Elever med koncentration og indlæringsbesvær skal anerkendes
- To-voksen-ordning. Både godt og skidt
- Erhvervsklasse i alle kommuner
- Faglighed for alle
- Mindre standardisering – flere valgmuligheder
- Sikring af tosprogedes faglige og sociale kompetencer i grundskolen
- Et ekstra års udvikling
- Bevar modersmålsundervisningen
- Bekæmp den negative sociale arv
- Hold fokus på rammerne og indholdet!
- De stolte nørder skal tilbage
- Minimumsrettigheder for skoleelever
- Skolesammenlægninger
- Læring – også for lærere
- Mangel på praktisk/kreative fag
- Forkortelser uden forringelser
- Klogere brug af dag-til-dag lektier
- Eleverne skal bedømme skolen
- Afgangsprøverne skal afspejle undervisningen
- Karakterer skal være mere end bare et tal
- Mulighed for rettet karakter
- Implementeringsperiode på beslutninger på folkeskoleafgangsprøver
- Gruppeeksamen
- Sammenlignelighed
- Den glidende overgang til ungdomsuddannelse
- Nationale test skal optimeres
- Undervisningsmiljøreform
- Sikkerhed er alfa og omega
- Bedre klagemuligheder til eleverne
- Bevægelse, ja tak, men ikke kun morgenløbeture
- Eftersidning, nej tak!
- Mobiltelefoner i skoletiden
- Vold fører aldrig noget godt med sig
- Mobning
- Trivselsmålingen skal være et arbejdsredskab for skolerne
- Klageorgan for alle
- Klassens tid tilbage
- Fokus på klassemiljøet
- Ny undervisningsmiljø-lovgivning. Nu!
- Samfundet skal ind i skolen
- Flere kulturer på skolen
- SFO som en integreret del af skolen
- Obligatorisk seksualundervisning til lærerne
- Seksualundervisning er andet end kondomer på flamingopap
- Brug pædagogerne
- Face The Future – Den danske grundskole skal ændres
- Ved du hvad dine penge skal bruges på?
- Elever skal tiltale læreren ved fornavn
- Digitalisering og IT – en naturlig del af skolen
- En grundskole med grønne visioner
- Sprogfag og fremmedsprog
- Andet fremmedsprog fra 5. Klasse
- Tilbage til naturen
- Projektorienteret undervisning og gruppearbejde
- Vejledning i grundskolen
- Praktik i skolen
- 13 års undervisningspligt er ikke vejen frem
- Flere elever i STEM-fagene