Faglighed for alle
Danske Skoleelever mener, at alle elever skal lære det de kan og ikke det de skal. Vi vil give grundskolen et kvalitetsløft, der skal være til gavn for alle elever. I de danske grundskoler bør et kvalitetsløft af alle elevers faglighed, stærke som udfordrede, være en klar prioritet. Op mod hver 3. elev i folkeskolen oplever at undervisningen tit eller meget tit er kedelig viser en af de nationale trivselsundersøgelser. Vi tror på, at hvis den enkelte elev modtog en undervisning tilsvarende deres individuelle niveau, ville det tal falde drastisk. Folkeskoleloven bestemmer at der allerede i dag bør foregå niveaudifferentieret undervisning i skolen. Desværre må vi erkende, at det det ikke ser sådan ud i de enkelte klasser. Derfor skal niveaudifferentieret undervisning være en topprioritet for alle kommuner. Derudover mener vi i Danske Skoleelever at 25 procent af undervisningen skal være niveaudifferentieret i dansk, engelsk, tysk, matematik og de naturfaglige fag. Niveaudifferentiering har i grundskolen være et tabu alt for længe og det skal der nu gøres op med. Vi mener at hver klasse skal have en jævnaldrende venskabs-klasse, hvor eleverne kan deles op efter niveau i 25% af de ovennævnte fag. Det gør at man som elev fortsat har trygheden i en stamklasse, og når niveaudelingen sker, kun ser én anden gruppe. Vi tror på at denne løsning tilgodeser både elevernes faglighed og fællesskabet i klassen. Kommunerne skal påtage sig et ansvar for deres elevers generelle faglighed og derfor skal alle kommunerne have en udviklingsstrategi for udfordrede såvel som for stærke elever i kommunen.

Formelle papirer
I vores formelle papirer kan du finde de nuværende og tidligere årsrapporter, referater fra tidligere stormøder og bestyrelsesmøder, samt vores vedtægter og politiske kompendium.

Danske Skoleelever mener
- Klimadebatten skal gå hånd i hånd med elevdemokrati og varieret undervisning
- Styrkelse af elevdemokratiet
- Samfundsskole – ja tak!
- Samfundsforståelse fra 1. klasse
- Samfundsfag nu!
- Retten til undervisning i rettigheder!
- Fælleselevråd
- Private og frie grundskoleelever skal have de samme rettigheder som folkeskoleelever
- En uddannet kontaktlærer
- 16 års valgret
- Elevråd på specialskoler
- Elevrådsrepræsentanter fra specialskoler
- Eleverne i elevrådet og skolebestyrelsen
- Åbenhed om inklusion
- Lektiecafeer skal blive til faglig fordybelse
- Bevar den understøttende undervisning
- Hjælp til ord- og talblinde elever
- Elever med koncentration og indlæringsbesvær skal anerkendes
- To-voksen-ordning. Både godt og skidt
- Erhvervsklasse i alle kommuner
- Faglighed for alle
- Mindre standardisering – flere valgmuligheder
- Sikring af tosprogedes faglige og sociale kompetencer i grundskolen
- Et ekstra års udvikling
- Bevar modersmålsundervisningen
- Bekæmp den negative sociale arv
- Hold fokus på rammerne og indholdet!
- De stolte nørder skal tilbage
- Minimumsrettigheder for skoleelever
- Skolesammenlægninger
- Læring – også for lærere
- Mangel på praktisk/kreative fag
- Forkortelser uden forringelser
- Klogere brug af dag-til-dag lektier
- Eleverne skal bedømme skolen
- Afgangsprøverne skal afspejle undervisningen
- Karakterer skal være mere end bare et tal
- Mulighed for rettet karakter
- Implementeringsperiode på beslutninger på folkeskoleafgangsprøver
- Gruppeeksamen
- Sammenlignelighed
- Den glidende overgang til ungdomsuddannelse
- Nationale test skal optimeres
- Undervisningsmiljøreform
- Sikkerhed er alfa og omega
- Bedre klagemuligheder til eleverne
- Bevægelse, ja tak, men ikke kun morgenløbeture
- Eftersidning, nej tak!
- Mobiltelefoner i skoletiden
- Vold fører aldrig noget godt med sig
- Mobning
- Trivselsmålingen skal være et arbejdsredskab for skolerne
- Klageorgan for alle
- Klassens tid tilbage
- Fokus på klassemiljøet
- Ny undervisningsmiljø-lovgivning. Nu!
- Samfundet skal ind i skolen
- Flere kulturer på skolen
- SFO som en integreret del af skolen
- Obligatorisk seksualundervisning til lærerne
- Seksualundervisning er andet end kondomer på flamingopap
- Brug pædagogerne
- Face The Future – Den danske grundskole skal ændres
- Ved du hvad dine penge skal bruges på?
- Elever skal tiltale læreren ved fornavn
- Digitalisering og IT – en naturlig del af skolen
- En grundskole med grønne visioner
- Sprogfag og fremmedsprog
- Andet fremmedsprog fra 5. Klasse
- Tilbage til naturen
- Projektorienteret undervisning og gruppearbejde
- Vejledning i grundskolen
- Praktik i skolen
- 13 års undervisningspligt er ikke vejen frem
- Flere elever i STEM-fagene