Forbyd forbuddene?! 

 Tendensen til at indføre forbud som løsning på problemer er desværre stigende. Det gælder såvel landsdækkende som lokalt. Princippet er det samme: En udvikling, der betegnes som problematisk, bruges til at legitimere et forbud. Mobiltelefoner, påklædning, hovedbeklædning, adgang til IT-faciliteter og sidste skoledag er alle aktuelle eksempler på ting, der forbydes. Mobiltelefoner for at undgå mobning, påklædning for at undgå for udfordrende / frækt tøj, hovedbeklædning for at undgå religiøse symboler, adgang til IT-faciliteter for at undgå hærværk og sidste skoledag for at undgå druk. Ikke blot mistænkeliggør og kriminaliserer man samtlige danske skoleelever, man gør sig selv en bjørnetjeneste ved at løse problemer gennem forbud. For hele humlen er netop, at problemet ikke løses – i bedste fald bliver det ikke værre. Skolens opgave er bl.a. at ansvarliggøre eleverne. For at kunne leve op til det, er det en nødvendighed, at man behandler eleverne med respekt og giver dem ansvar. Og så må man i øvrigt forsøge at undgå og forebygge problemer gennem dialog, samtale og diskussion. Vi kan ikke løse et problem ved hver gang at indføre et forbud. Vi er nødt til at tage konflikten, ansvarliggøre hinanden og i fællesskab skabe en bedre skole. 

Formelle papirer

I vores formelle papirer kan du finde de nuværende og tidligere årsrapporter, referater fra tidligere stormøder og bestyrelsesmøder, samt vores vedtægter og politiske kompendium.

Læs mere her

Danske Skoleelever mener