Hold fokus på rammerne og indholdet!
I august 2014 stod folkeskolen overfor en stor forandring. Med Folkeskolereformen fulgte en masse nye tiltag og ændringer af skolen, tiltag hvis mål er at give en mere varieret undervisning og dermed en bedre skoledag for alle elever. Implementeringen af en så omfattende reform er naturligvis ikke uden bump på vejen. Danske Skoleelever bakker op om intentionerne i folkeskolereformen. Intentioner som 45 minutters bevægelse, valgfag, nye prøveformer, åbning af skolen mod erhverv og foreningsliv og mere virkelighedsnær undervisning. Dog er det problematisk, at folkeskolereformen har ført længere skoledage med sig. Vi mener, at det er vigtigt at give eleverne frihed og fritid til at bestemme over sit eget liv. I Danske Skoleelever mener vi ikke, at skoledagens længde nødvendigvis hænger sammen med om, hvorvidt den er lærerig og motiverende eller ej, men at det er et spørgsmål om indholdet Derfor vil vi I den generelle debat hellere diskutere, hvordan vi lykkes med de gode intentioner. Folkeskolereformen indeholder ideer, der kan være med til at give en bedre skoledag, men for at nå i mål med folkeskolereformen handler det i høj grad om, om man vil stille de økonomiske ressourcer til rådighed, der er nødvendige for, at det kan lykkedes. Hvis folkeskolen kun forbedres på papiret, men nedskæringer og forringelser fortsætter, er vi gået tilbage og ikke fremad. Derfor må DSE altid søge at sætte fokus på de økonomiske rammer og stille høje krav til disse. I DSE skal vi deltage aktivt og sætte fokus på vores meninger om de indholdspolitiske spørgsmål, men vi må aldrig glemme samtidigt at sætte fokus på rammespørgsmålene. Det er vigtigt for DSE og udviklingen af folkeskolen, at udviklingen i de økonomiske rammer for folkeskolen hele tiden følger med de indholdsmæssige ændringer og forbedringer. Danske Skoleelever har 3 konkrete initiativer som vil fremme reformens intentioner inden for de nuværende økonomiske rammer, såsom:
Bevægelseskatalog
Lad fælleselevrådene i kommunerne lave aktivitetskataloger som klasserne ude i den pågældende kommune kan bruge til at øge bevægelse i undervisningen og i løbet af skoledagen, dette ville give eleverne øgede muligheder for at få indflydelse på deres hverdag, samt aflaste nogle af lærerens mange opgaver
Lokale elevstormøder
DSE opfordrer til at man ude på skolerne i langt højere grad laver “elev-stormøder” hvor alle skolens elever mødes, elevrådet kan facilitere dagen, lave et spændende program, og inviterer byrådspolitikere, skoleledere og andre beslutningstagere inden for skoleområdet, dette skal sikre den enkelte helt almindelige elev der måske ikke sidder i elevrådet, også har mulighed for at blive inddraget i hvad for noget arbejde elevrådet skal beskæftige sig med.
Ekspertgrupper
Ekspertgrupper går ud på at 1-3 elever der er særligt gode i et bestemt fag, kan have som ekstraopgave at skulle hjælpe med at gøre undervisningen mere motiverende og lærerig, dette skal sikre at læreren har et ekspertpanel af elever han eller hun kan gå til for at få inspiration til at skabe spændende undervisning, vi har i Danske Skoleelever en filosofi om at alle elever gode til noget, og vi er sikre på at alle elever ville kunne bidrage til ekspertgrupperne.

Formelle papirer
I vores formelle papirer kan du finde de nuværende og tidligere årsrapporter, referater fra tidligere stormøder og bestyrelsesmøder, samt vores vedtægter og politiske kompendium.

Danske Skoleelever mener
- Klimadebatten skal gå hånd i hånd med elevdemokrati og varieret undervisning
- Styrkelse af elevdemokratiet
- Samfundsskole – ja tak!
- Samfundsforståelse fra 1. klasse
- Samfundsfag nu!
- Retten til undervisning i rettigheder!
- Fælleselevråd
- Private og frie grundskoleelever skal have de samme rettigheder som folkeskoleelever
- En uddannet kontaktlærer
- 16 års valgret
- Elevråd på specialskoler
- Elevrådsrepræsentanter fra specialskoler
- Eleverne i elevrådet og skolebestyrelsen
- Åbenhed om inklusion
- Lektiecafeer skal blive til faglig fordybelse
- Bevar den understøttende undervisning
- Hjælp til ord- og talblinde elever
- Elever med koncentration og indlæringsbesvær skal anerkendes
- To-voksen-ordning. Både godt og skidt
- Erhvervsklasse i alle kommuner
- Faglighed for alle
- Mindre standardisering – flere valgmuligheder
- Sikring af tosprogedes faglige og sociale kompetencer i grundskolen
- Et ekstra års udvikling
- Bevar modersmålsundervisningen
- Bekæmp den negative sociale arv
- Hold fokus på rammerne og indholdet!
- De stolte nørder skal tilbage
- Minimumsrettigheder for skoleelever
- Skolesammenlægninger
- Læring – også for lærere
- Mangel på praktisk/kreative fag
- Forkortelser uden forringelser
- Klogere brug af dag-til-dag lektier
- Eleverne skal bedømme skolen
- Afgangsprøverne skal afspejle undervisningen
- Karakterer skal være mere end bare et tal
- Mulighed for rettet karakter
- Implementeringsperiode på beslutninger på folkeskoleafgangsprøver
- Gruppeeksamen
- Sammenlignelighed
- Den glidende overgang til ungdomsuddannelse
- Nationale test skal optimeres
- Undervisningsmiljøreform
- Sikkerhed er alfa og omega
- Bedre klagemuligheder til eleverne
- Bevægelse, ja tak, men ikke kun morgenløbeture
- Eftersidning, nej tak!
- Mobiltelefoner i skoletiden
- Vold fører aldrig noget godt med sig
- Mobning
- Trivselsmålingen skal være et arbejdsredskab for skolerne
- Klageorgan for alle
- Klassens tid tilbage
- Fokus på klassemiljøet
- Ny undervisningsmiljø-lovgivning. Nu!
- Samfundet skal ind i skolen
- Flere kulturer på skolen
- SFO som en integreret del af skolen
- Obligatorisk seksualundervisning til lærerne
- Seksualundervisning er andet end kondomer på flamingopap
- Brug pædagogerne
- Face The Future – Den danske grundskole skal ændres
- Ved du hvad dine penge skal bruges på?
- Elever skal tiltale læreren ved fornavn
- Digitalisering og IT – en naturlig del af skolen
- En grundskole med grønne visioner
- Sprogfag og fremmedsprog
- Andet fremmedsprog fra 5. Klasse
- Tilbage til naturen
- Projektorienteret undervisning og gruppearbejde
- Vejledning i grundskolen
- Praktik i skolen
- 13 års undervisningspligt er ikke vejen frem
- Flere elever i STEM-fagene