Obligatorisk seksualundervisning til lærerne
Der er alt for lidt seksualundervisning i den danske folkeskole. 39% af folkeskolens elever har enten ikke modtaget seksualundervisning eller er usikre på det. Det er ikke godt nok. Det er lærerne, som står for seksualundervisningen, men lærerne er alt for dårligt uddannet. Lærerne føler sig usikre på seksualundervisningen, men samtidig er det kun en femtedel af lærerne som vælger at tage det valgfrie fag “sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab” som faget, hvor der indgår seksualundervisning formelt hedder. Desuden så svarer undervisningsmaterialerne dertil overhovedet ikke eleverne på deres spørgsmål. Det skal være slut med røde øre og krummede tæer fra flove læreres side. Vi skal kunne snakke åbent om sex på samme måde, som man snakker om navneord. Derudover mener DSE også, at seksualundervisningen skal varetages af andre end en fast lærer i klassen. Vi mener, at allerede uddannede lærer skal efteruddannes I seksualundervisning gennem et tredagskursus, hvor de bliver undervist i sex og seksualitet, så de er forberedt på at undervise eleverne ordentligt i emner som for eksempel homoseksualitet, beskyttelse og samtykke. På læreruddannelsen mener danske skoleelever, at det skal være obligatorisk at tage faget “sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab” på lærerseminariet, så alle lærer fremover er rustet til at tage en af de vigtigste snakke med deres elever.

Formelle papirer
I vores formelle papirer kan du finde de nuværende og tidligere årsrapporter, referater fra tidligere stormøder og bestyrelsesmøder, samt vores vedtægter og politiske kompendium.

Danske Skoleelever mener
- Klimadebatten skal gå hånd i hånd med elevdemokrati og varieret undervisning
- Styrkelse af elevdemokratiet
- Samfundsskole – ja tak!
- Samfundsforståelse fra 1. klasse
- Samfundsfag nu!
- Retten til undervisning i rettigheder!
- Fælleselevråd
- Private og frie grundskoleelever skal have de samme rettigheder som folkeskoleelever
- En uddannet kontaktlærer
- 16 års valgret
- Elevråd på specialskoler
- Elevrådsrepræsentanter fra specialskoler
- Eleverne i elevrådet og skolebestyrelsen
- Åbenhed om inklusion
- Lektiecafeer skal blive til faglig fordybelse
- Bevar den understøttende undervisning
- Hjælp til ord- og talblinde elever
- Elever med koncentration og indlæringsbesvær skal anerkendes
- To-voksen-ordning. Både godt og skidt
- Erhvervsklasse i alle kommuner
- Faglighed for alle
- Mindre standardisering – flere valgmuligheder
- Sikring af tosprogedes faglige og sociale kompetencer i grundskolen
- Et ekstra års udvikling
- Bevar modersmålsundervisningen
- Bekæmp den negative sociale arv
- Hold fokus på rammerne og indholdet!
- De stolte nørder skal tilbage
- Minimumsrettigheder for skoleelever
- Skolesammenlægninger
- Læring – også for lærere
- Mangel på praktisk/kreative fag
- Forkortelser uden forringelser
- Klogere brug af dag-til-dag lektier
- Eleverne skal bedømme skolen
- Afgangsprøverne skal afspejle undervisningen
- Karakterer skal være mere end bare et tal
- Mulighed for rettet karakter
- Implementeringsperiode på beslutninger på folkeskoleafgangsprøver
- Gruppeeksamen
- Sammenlignelighed
- Den glidende overgang til ungdomsuddannelse
- Nationale test skal optimeres
- Undervisningsmiljøreform
- Sikkerhed er alfa og omega
- Bedre klagemuligheder til eleverne
- Bevægelse, ja tak, men ikke kun morgenløbeture
- Eftersidning, nej tak!
- Mobiltelefoner i skoletiden
- Vold fører aldrig noget godt med sig
- Mobning
- Trivselsmålingen skal være et arbejdsredskab for skolerne
- Klageorgan for alle
- Klassens tid tilbage
- Fokus på klassemiljøet
- Ny undervisningsmiljø-lovgivning. Nu!
- Samfundet skal ind i skolen
- Flere kulturer på skolen
- SFO som en integreret del af skolen
- Obligatorisk seksualundervisning til lærerne
- Seksualundervisning er andet end kondomer på flamingopap
- Brug pædagogerne
- Face The Future – Den danske grundskole skal ændres
- Ved du hvad dine penge skal bruges på?
- Elever skal tiltale læreren ved fornavn
- Digitalisering og IT – en naturlig del af skolen
- En grundskole med grønne visioner
- Sprogfag og fremmedsprog
- Andet fremmedsprog fra 5. Klasse
- Tilbage til naturen
- Projektorienteret undervisning og gruppearbejde
- Vejledning i grundskolen
- Praktik i skolen
- 13 års undervisningspligt er ikke vejen frem
- Flere elever i STEM-fagene