Privatskoler skal tage et socialt ansvar
I Danmark har vi mulighed for at skabe og gå på skoler, der ikke følger folkeskoleloven og er et anderledes supplement til folkeskolen i form af fri- og privatskoler, hvor elever kan få lov at gå mod betaling og godkendelse af skolen. Vi bakker som udgangspunkt op for denne mulighed og ser god værdi i, at man kan eksperimentere med andre skoleformer og anden pædagogik, men dog ser vi problemer med opdelingen af elevgrupper. I Danske Skoleelever oplever vi, at elevbestanden på fri- og privatskoler ofte er mindre mangfoldige, at de ikke i samme grad afspejler de forskellige baggrunde og kulturer og videre, at skolerne ikke tager det samme sociale ansvar som folkeskolen. Det skaber problemer for både folke- og privatskolerne og eleverne på disse skoler. Vi ser, at det for privatskoleeleverne især kan betyde, at de nemt kan blive isoleret fra de elever, der ikke nødvendigvis ligner dem selv, og det er et kæmpe problem. Skolen er et af de største samlingspunkter i det danske samfund og dér, hvor alle mødes og går uanset, hvilken baggrund de har. For Danmark og det danske samfund er det en fantastisk styrke, at man i skolen bliver dannet i mangfoldighed og diversitet, som giver en forståelse af, at vi lever i et samfund med stor forskellighed og behov for forståelse. Men netop den oplevelse mener vi, at privatskoleelever går glip af. Privatskoler bliver nødt til at tage et socialt ansvar for at sikre, at alle samfundslag bliver højere repræsenteret på alle skoler og desuden tager del i det mangfoldige fællesskab, vi har i skolen. Derfor mener Danske Skoleelever, at det er Undervisningsministeriets ansvar at finde en måde, hvorpå vi kan sikre denne mangfoldighed og forståelse, så vi på en god og smart måde kan få privatskolerne til at tage dette sociale ansvar alvorligt.

Formelle papirer
I vores formelle papirer kan du finde de nuværende og tidligere årsrapporter, referater fra tidligere stormøder og bestyrelsesmøder, samt vores vedtægter og politiske kompendium.

Danske Skoleelever mener
- Klimadebatten skal gå hånd i hånd med elevdemokrati og varieret undervisning
- Styrkelse af elevdemokratiet
- Samfundsskole – ja tak!
- Samfundsforståelse fra 1. klasse
- Samfundsfag nu!
- Retten til undervisning i rettigheder!
- Fælleselevråd
- Private og frie grundskoleelever skal have de samme rettigheder som folkeskoleelever
- En uddannet kontaktlærer
- 16 års valgret
- Elevråd på specialskoler
- Elevrådsrepræsentanter fra specialskoler
- Eleverne i elevrådet og skolebestyrelsen
- Åbenhed om inklusion
- Lektiecafeer skal blive til faglig fordybelse
- Bevar den understøttende undervisning
- Hjælp til ord- og talblinde elever
- Elever med koncentration og indlæringsbesvær skal anerkendes
- To-voksen-ordning. Både godt og skidt
- Erhvervsklasse i alle kommuner
- Faglighed for alle
- Mindre standardisering – flere valgmuligheder
- Sikring af tosprogedes faglige og sociale kompetencer i grundskolen
- Et ekstra års udvikling
- Bevar modersmålsundervisningen
- Bekæmp den negative sociale arv
- Hold fokus på rammerne og indholdet!
- De stolte nørder skal tilbage
- Minimumsrettigheder for skoleelever
- Skolesammenlægninger
- Læring – også for lærere
- Mangel på praktisk/kreative fag
- Forkortelser uden forringelser
- Klogere brug af dag-til-dag lektier
- Eleverne skal bedømme skolen
- Afgangsprøverne skal afspejle undervisningen
- Karakterer skal være mere end bare et tal
- Mulighed for rettet karakter
- Implementeringsperiode på beslutninger på folkeskoleafgangsprøver
- Gruppeeksamen
- Sammenlignelighed
- Den glidende overgang til ungdomsuddannelse
- Nationale test skal optimeres
- Undervisningsmiljøreform
- Sikkerhed er alfa og omega
- Bedre klagemuligheder til eleverne
- Bevægelse, ja tak, men ikke kun morgenløbeture
- Eftersidning, nej tak!
- Mobiltelefoner i skoletiden
- Vold fører aldrig noget godt med sig
- Mobning
- Trivselsmålingen skal være et arbejdsredskab for skolerne
- Klageorgan for alle
- Klassens tid tilbage
- Fokus på klassemiljøet
- Ny undervisningsmiljø-lovgivning. Nu!
- Samfundet skal ind i skolen
- Flere kulturer på skolen
- SFO som en integreret del af skolen
- Obligatorisk seksualundervisning til lærerne
- Seksualundervisning er andet end kondomer på flamingopap
- Brug pædagogerne
- Face The Future – Den danske grundskole skal ændres
- Ved du hvad dine penge skal bruges på?
- Elever skal tiltale læreren ved fornavn
- Digitalisering og IT – en naturlig del af skolen
- En grundskole med grønne visioner
- Sprogfag og fremmedsprog
- Andet fremmedsprog fra 5. Klasse
- Tilbage til naturen
- Projektorienteret undervisning og gruppearbejde
- Vejledning i grundskolen
- Praktik i skolen
- 13 års undervisningspligt er ikke vejen frem
- Flere elever i STEM-fagene