Sammenlignelighed
Konkurrence skolerne imellem er et godt redskab til at forbedre de danske skoler. Denne konkurrence skal foregå på sammenlignelige data, der både afdækker skolernes faglige standpunkt, både inden for de klassiske faglighedsbegreber, men også inden for gruppearbejde, demokratisering o. lign., samt deres evne til at skabe trivsel. DSE mener derfor, at skolernes afgangsprøvekarakterer skal offentliggøres og korrigeres for elevernes sociale arv. Derudover skal eleverne hvert år evaluere skolen, og resultaterne skal offentliggøres på skolens hjemmeside. Vi mener, at det er vigtigt, at der er stor gennemsigtighed omkring skolen. Det skal være nemt for forældre, elever og andre at se skolernes resultater og følge deres udvikling. Vi vil dog understrege, at en skoles kvalitet ikke kun måles på elevernes karakterer – det er derfor vigtigt, at flere resultater bliver offentliggjort som en samlet pakke. Danske Skoleelever mener, at karakterer, trivselsniveau og elev-, medarbejder-, og forældreundersøgelser skal offentliggøres sammen med en plan for, hvordan man på skolen forholder sig til resultaterne og vil forbedre dem, der ikke er høje nok. Skolerne skal være præget af gennemsigtighed, fordi elever og forældre skal inddrages i skolens virke og udvikling. De skal kunne se, hvordan det går og i hvilken retning skolen bevæger sig. Derudover skal det være en platform, hvor kommunerne kan følge deres skolers resultater og hurtigt tilbyde hjælp og understøttelse, hvis en skole halter. Gennemsigtige resultater skal ikke bruges som et stempel, men som et springbræt til resultatbevidsthed og udvikling.

Formelle papirer
I vores formelle papirer kan du finde de nuværende og tidligere årsrapporter, referater fra tidligere stormøder og bestyrelsesmøder, samt vores vedtægter og politiske kompendium.

Danske Skoleelever mener
- Klimadebatten skal gå hånd i hånd med elevdemokrati og varieret undervisning
- Styrkelse af elevdemokratiet
- Samfundsskole – ja tak!
- Samfundsforståelse fra 1. klasse
- Samfundsfag nu!
- Retten til undervisning i rettigheder!
- Fælleselevråd
- Private og frie grundskoleelever skal have de samme rettigheder som folkeskoleelever
- En uddannet kontaktlærer
- 16 års valgret
- Elevråd på specialskoler
- Elevrådsrepræsentanter fra specialskoler
- Eleverne i elevrådet og skolebestyrelsen
- Åbenhed om inklusion
- Lektiecafeer skal blive til faglig fordybelse
- Bevar den understøttende undervisning
- Hjælp til ord- og talblinde elever
- Elever med koncentration og indlæringsbesvær skal anerkendes
- To-voksen-ordning. Både godt og skidt
- Erhvervsklasse i alle kommuner
- Faglighed for alle
- Mindre standardisering – flere valgmuligheder
- Sikring af tosprogedes faglige og sociale kompetencer i grundskolen
- Et ekstra års udvikling
- Bevar modersmålsundervisningen
- Bekæmp den negative sociale arv
- Hold fokus på rammerne og indholdet!
- De stolte nørder skal tilbage
- Minimumsrettigheder for skoleelever
- Skolesammenlægninger
- Læring – også for lærere
- Mangel på praktisk/kreative fag
- Forkortelser uden forringelser
- Klogere brug af dag-til-dag lektier
- Eleverne skal bedømme skolen
- Afgangsprøverne skal afspejle undervisningen
- Karakterer skal være mere end bare et tal
- Mulighed for rettet karakter
- Implementeringsperiode på beslutninger på folkeskoleafgangsprøver
- Gruppeeksamen
- Sammenlignelighed
- Den glidende overgang til ungdomsuddannelse
- Nationale test skal optimeres
- Undervisningsmiljøreform
- Sikkerhed er alfa og omega
- Bedre klagemuligheder til eleverne
- Bevægelse, ja tak, men ikke kun morgenløbeture
- Eftersidning, nej tak!
- Mobiltelefoner i skoletiden
- Vold fører aldrig noget godt med sig
- Mobning
- Trivselsmålingen skal være et arbejdsredskab for skolerne
- Klageorgan for alle
- Klassens tid tilbage
- Fokus på klassemiljøet
- Ny undervisningsmiljø-lovgivning. Nu!
- Samfundet skal ind i skolen
- Flere kulturer på skolen
- SFO som en integreret del af skolen
- Obligatorisk seksualundervisning til lærerne
- Seksualundervisning er andet end kondomer på flamingopap
- Brug pædagogerne
- Face The Future – Den danske grundskole skal ændres
- Ved du hvad dine penge skal bruges på?
- Elever skal tiltale læreren ved fornavn
- Digitalisering og IT – en naturlig del af skolen
- En grundskole med grønne visioner
- Sprogfag og fremmedsprog
- Andet fremmedsprog fra 5. Klasse
- Tilbage til naturen
- Projektorienteret undervisning og gruppearbejde
- Vejledning i grundskolen
- Praktik i skolen
- 13 års undervisningspligt er ikke vejen frem
- Flere elever i STEM-fagene