Skolesammenlægninger
Kommunernes stramme budget der mindskes hvert år, har den effekt at der årligt sammenlægges flere skoler med andre skoler, eller administreres om, så flere skoler blive til én under samme ledelse og administration. Det er særligt de mindre skoler der bliver nødt til at lukke hvilket medfører at mange elever må flytte længere ind til byerne Vi i DSE vil gerne vende den negative italesættelse af disse sammenlægninger. Vi syntes at man med sammenlægninger skaber muligheder for at lave alternative undervisningsformer og have linjefag. På små skoler med knap så mange elever som de større skoler, er elevgrundlaget der ikke til at lave valgfag, linjefag osv. I DSE mener vi at det er enorm værdifuldt at elever har mulighed for at prøve valgfag og linjer af, og den mulighed bør vi sikre alle elever får. Selvfølgelig anerkender DSE at små skoler fra 0-6 klasse fungerer meget godt, da disse elever lærer bedst ved at være i et trygt miljø med mennesker de kender omkring sig. Men til gengæld mener vi i DSE at det altså godt kan svare sig at lave fusionsskoler for 7-9 klasser da vi dels ville sikre nye muligheder for at skabe motiverende og alternativ undervisning, men også fordi vi mener det er godt for unge i alderen 7-9 klasse at møde nye venner og øge deres sociale kunnen! En vigtig del af skolesammenlægninger er at kommunerne selvfølgelig ikke bare skal give eleverne langt mere transporttid og rive dem totalt væk fra deres nærmiljø, vi tror på at vi ved at gøre skoledistrikterne større, sikre gratis transport til alle elever der får længere til skole, kan kompensere for den gene nogle skulle pådrage sig af at skulle rejse lidt længere.

Formelle papirer
I vores formelle papirer kan du finde de nuværende og tidligere årsrapporter, referater fra tidligere stormøder og bestyrelsesmøder, samt vores vedtægter og politiske kompendium.

Danske Skoleelever mener
- Klimadebatten skal gå hånd i hånd med elevdemokrati og varieret undervisning
- Styrkelse af elevdemokratiet
- Samfundsskole – ja tak!
- Samfundsforståelse fra 1. klasse
- Samfundsfag nu!
- Retten til undervisning i rettigheder!
- Fælleselevråd
- Private og frie grundskoleelever skal have de samme rettigheder som folkeskoleelever
- En uddannet kontaktlærer
- 16 års valgret
- Elevråd på specialskoler
- Elevrådsrepræsentanter fra specialskoler
- Eleverne i elevrådet og skolebestyrelsen
- Åbenhed om inklusion
- Lektiecafeer skal blive til faglig fordybelse
- Bevar den understøttende undervisning
- Hjælp til ord- og talblinde elever
- Elever med koncentration og indlæringsbesvær skal anerkendes
- To-voksen-ordning. Både godt og skidt
- Erhvervsklasse i alle kommuner
- Faglighed for alle
- Mindre standardisering – flere valgmuligheder
- Sikring af tosprogedes faglige og sociale kompetencer i grundskolen
- Et ekstra års udvikling
- Bevar modersmålsundervisningen
- Bekæmp den negative sociale arv
- Hold fokus på rammerne og indholdet!
- De stolte nørder skal tilbage
- Minimumsrettigheder for skoleelever
- Skolesammenlægninger
- Læring – også for lærere
- Mangel på praktisk/kreative fag
- Forkortelser uden forringelser
- Klogere brug af dag-til-dag lektier
- Eleverne skal bedømme skolen
- Afgangsprøverne skal afspejle undervisningen
- Karakterer skal være mere end bare et tal
- Mulighed for rettet karakter
- Implementeringsperiode på beslutninger på folkeskoleafgangsprøver
- Gruppeeksamen
- Sammenlignelighed
- Den glidende overgang til ungdomsuddannelse
- Nationale test skal optimeres
- Undervisningsmiljøreform
- Sikkerhed er alfa og omega
- Bedre klagemuligheder til eleverne
- Bevægelse, ja tak, men ikke kun morgenløbeture
- Eftersidning, nej tak!
- Mobiltelefoner i skoletiden
- Vold fører aldrig noget godt med sig
- Mobning
- Trivselsmålingen skal være et arbejdsredskab for skolerne
- Klageorgan for alle
- Klassens tid tilbage
- Fokus på klassemiljøet
- Ny undervisningsmiljø-lovgivning. Nu!
- Samfundet skal ind i skolen
- Flere kulturer på skolen
- SFO som en integreret del af skolen
- Obligatorisk seksualundervisning til lærerne
- Seksualundervisning er andet end kondomer på flamingopap
- Brug pædagogerne
- Face The Future – Den danske grundskole skal ændres
- Ved du hvad dine penge skal bruges på?
- Elever skal tiltale læreren ved fornavn
- Digitalisering og IT – en naturlig del af skolen
- En grundskole med grønne visioner
- Sprogfag og fremmedsprog
- Andet fremmedsprog fra 5. Klasse
- Tilbage til naturen
- Projektorienteret undervisning og gruppearbejde
- Vejledning i grundskolen
- Praktik i skolen
- 13 års undervisningspligt er ikke vejen frem
- Flere elever i STEM-fagene