Festival for de stolte nørder

Det bliver de stolte nørders festdag den 24/1, når Dokk1 forvandles til en festival for skoleelever, der går særligt op i et eller flere af skolens fag 

Næsten 10.000 elever har deltaget i DM i Fagenes indledende runder i løbet af efteråret, nu er 400 af dem gået videre til landsmesterskaberne.

Når Dokk1 i Aarhus slår dørene op den 24/1, så ser bibliotek og borgerservice ikke ud, som det plejer. 400 skoleelever indtager bygningen og nørder løs i skolens forskellige fag til landsmesterskaberne i DM i Fagene. De har kvalificeret sig blandt næsten 10.000 deltagere fra hele landet til konkurrencen, der er arrangeret af elevorganisationen Danske Skoleelever.

”Vi har arbejdet hårdt på at afvikle de indledende runder hele efteråret, og jeg er enormt stolt over, at opmærksomheden har været så stor og positiv, at vi kunne tiltrække næsten 10.000 skoleelever fra hele landet til de regionale mesterskaber,” siger formand for Danske Skoleelever, Sarah Gruszow Bærentzen.

Åbner skolen op og giver lyst til læring

Deltagerne til DM i Fagene vil opleve varierede, virkelighedsnære og motiverende caseopgaver, som er skabt i samarbejde med virksomheder og uddannelsesinstitutioner. Eksempelvis skal eleverne, der deltager i engelsk, udarbejde en ny camp for virksomheden EF Education First, der tilbyder sprogrejser for unge. De skal både overveje målgruppe, lokation, indhold og marketing.
På samme måde er caseopgaverne i fagene matematik, dansk, biologi, historie og den tværfaglige holdkonkurrence bygget op. Salling Group, Nationalmuseet, Roskilde Festival, ÅF og Chokolade-Fabrikken er de virksomheder, der har været med i udviklingen af caseopgaverne.

Sarah Gruszow Bærentzen gik ud af folkeskolen i 2018, og hun er ikke i tvivl om, hvilken slags opgave der motiverede hende mest:

”Jeg kan tydeligt huske, hvor fedt det er at få stillet en skoleopgave, der tager udgangspunkt i virkeligheden, og hvor min løsning måske endda kan hjælpe en virksomhed eller organisation. Det gør opgaverne i DM i Fagene. Og til landsmesterskaberne er de suverænt godt gennemarbejdet, og der er spændende elementer såsom augmented reality, forsøg med æggehvider og en ægte forhistorisk bronzedolk med. Nogen af eleverne skal sågar debattere ud fra en bestemt rolle for at løse deres caseopgave.”