Alle med

Alle skal være en del af skolen og undervisningen. Bliv meget klogere på, at få alle med.

DM i fagene

Målet er at rykke sig, så meget så muligt. Upåagtet om det er fra 00 til 2 eller 10 til 12. #Destoltenørder

Elevinddragelse

Danske Skoleelever har gennem de seneste år arbejdet intenst på at øge inddragelsen af elever i undervisningen, samt undersøge effekten af øget elevinddrage.

Elevtelefonen

Vi rådgiver om alt inden for skolen, mobning, lektier, lærer, venner og meget meget mere.

WiFive

WiFive’s overordnede formål er at styrke det digitale fællesskab blandt elever på mellem- trinnet.

Vinderen besøger Nationalmuseet

Nationalmuseet er meget mere, end det vi ser, når vi kommer som almindelige betalende gæster. Er man helt særlig, så kan man få lov til at komme med behind the scenes og kigge med, når forskere gør nye fortidsfund klar til udstilling på museet.

En af de helt særlige personer, der med særlig tilladelse fik adgang, var vinderen af historiekonkurrencen i DM i Fagene, Rikke Ranholdt, hun var den skarpeste på Dokk1 og vandt både pengepræmie, gavekurv og et besøg på Nationalmuseet.

”Jeg har aldrig være på museet før, det var meget interessant at få en privat rundvisning af Andreas (formidlingsinspektør, Andreas Tolstrup). Jeg kunne selv vælge i hvilken tidsperiode, jeg valgte middelalderen,” siger Rikke Ravnholdt Jensen. Det var i middelalderen, at Danmark blev et kristen land, hun fik derfor sind ting fra kirker og Andreas forklarede forskellige symboler fra tiden.

image000000 04

Enestående mulighed

Den personlige rundvisning i Middelalderen af formidlingsinspektøren, var spændende, men for historievinderen fra DM i Fagene blev oplevelsen på museet først rigtig stor, da hun kom med om bagved. Rikke Ravnholdt er slet ikke i tvivl om, hvor unik den oplevelse var:

"Vi var nok nogen af de eneste, der kom derind.”

Hun fik lov til at trække i de hvide handsker og få nogle af de arkæologiske fund, der endnu ikke har nået udstillingen, i hænderne. Men for en historiespirer som Rikke var det i særklasse en motiverende oplevelse at se det lokale på Nationalmuseet, hvor studerende fra universitetet sidder og undersøger, øver og tester deres viden.

image000000 02

”Mit syn på historiefaget er blevet udvidet efter besøget på Nationalmuseet, der er rent faktisk meget mere i det, end det jeg hører om i undervisningen,” siger Rikke Ravnholdt Jensen.