Augmented reality, rollespil og en ægte forhistorisk bronzedolk

I caseopgaverne til DM i fagene får eleverne input til løsningen gennem både augmented reality, undersøgelse af en biologisk proces og en ægte forhistorisk bronzedolk.

For de fleste af eleverne kan caseopgaverne til landsmesterskaberne ikke løses, uden de skal bevæge sig ind i et historielaboratorie, udføre et forsøg, debattere, klistre ting op på en tavle og meget mere.  

 

Her er et lille udpluk af, hvilke spændende, virkelighedsnære og motiverende elementer eleverne skal igennem i løbet af caseopgaverne. De er alle baseret på virksomheders reelle udfordringer og er udformet i samarbejde med virksomheder og uddannelsesinstitutioner. Vi har sikret, at opgaverne opfylder læringsmål, som bliver konkretiseret for eleverne i opgaven. 


  • Holdkonkurrencen er blandt andet udformet som et rollespil, hvor deltagerne skal debattere med afsæt i Roskilde Festivals bæredygtighedsstrategi for 2016-2019.

  • I biologi skal deltagerne udtænke en ny flødebollevariant, hvor bæredygtighed er prioriteret for virksomheden Chokolade-Fabrikken i Skanderborg. 

  • I matematik skal deltagerne ved hjælp af augmented reality gennemskue udformningen af journalisthøjskolens nye bygning for rådgivende ingeniørvirksomhed ÅF.  

  • De deltagere, der er gået videre i engelsk, bliver udfordret af EF Education First, hvor de skal udvikle en ny camp og overveje forskellige elementer i relation hertil. 

  • I historie skal deltagerne i samarbejde med Nationalmuseet undersøge forhistoriske elementer, eksempelvis en ægte bronzedolk.

  • Danskdeltagerne har Salling Group som case og skal både analysere en hjemmeside og skrive en tekst, hvor de overvejer genre, retorik, kommunikation og farvevalg.