”Hvornår kommer WiFive?”

”Eleverne har op til flere gange mellem WiFive-undervisningerne spurgt, hvornår WiFive kommer tilbage. Vi har været så glade for at være pilotklasse,”

Sådan siger Christina Kjærsgaard, der er skolelærer i pilotklassen 6B på Korshøjskolen.

WiFive Korshøj 7

6.B på Korshøjskolen i Harridslev nær Randers, er en af de to WiFive-pilotklasser i Midtjylland, som Danske Skoleelever underviser i sund færden på internettet og andre digitale platforme. Klassen har deltaget i WiFive siden starten i 2016, og gennem hele forløbet har både elever og lærere været topmotiverede. Mandag var sidste gang, klassen fik besøg af WiFive-undervisere, alle eleverne har nu det digitale kørekort.

WiFive-undervisningen indeholder blandt andet emnerne:

  • Den gode tone online
  • Teknologiforståelse
  • Den gode stil
  • Sikkerhed online

WiFive Korshøj 6

Både lærere og elever får udbytte

Selvom undervisningen er målrettet eleverne, så har det den sidegevinst, at undervisere også lærer en del, og det er til gavn for både dem selv og kulturen i klassen.

”Jeg har selv lært en masse af forløbet, 6.B blev eksempelvis undervist i brugen af Emojis, som er det digitale kropssprog. Før undervisningen blev jeg forstyrret af de små emojis i tekstbeskeder, men nu har jeg fået øjnene op for, at de hjælper med at udtrykke følelser på tekst,” siger Christina Kjærsgaard, der er skolelærer i 6B på Korshøjskolen.

WiFive Korshøj 15

Vigtig undervisning

Det er altid rart at modtaget undervisning fra andre, end de lærere eleverne ser til dagligt. Det giver et frisk pust og når emnet samtidig interesserer eleverne, så bliver det rigtig godt.

”Eleverne kan se, det er vigtigt – det kan vi som lærere og forældre også. Klassen havde en periode, hvor de med en “gruppe-Snapchat”, ikke helt kunne håndtere, hvad man skrev og ikke mindst, ikke skrev til hinanden online. Der tog vi sammen med forældrene fat i redskaber, som vi havde lært i WiFive, og løste problemet,” siger Christina Kjærsgaard.

Hun mener også, at det er vigtig og relevant undervisning, som i væsentlig grad støtter den digitale dannelse.

”De unge mennesker fra Danske Skoleelever, har formået at gøre digital dannelse meget relevant for 6B. Og så har de hver gang leveret god, varieret undervisning, der bestemt ikke har været spild af tid,” siger Christina Kjærsgaard.

WiFive Korshøj 13