Fremtiden kræver teknologiforståelse

Kunstig intelligens, big data og robotter - lige nu lyder det mest af alt som noget fra en sci-fi film, men før vi ser os om, vil det være en del af vores virkelighed.

Digitaliseringen af samfundet rejser dog en række spørgsmål, også for vores skole: hvad betyder digitaliseringen for læringsformerne i skolen? Hvordan understøtter skolen elevers teknologiforståelse, og hvordan sikrer vi, at skolen forbereder eleverne til at begå sig i et digitaliseret samfund?

Spørgsmålene er mange, men én ting er sikkert: den teknologiske udvikling vil få stor betydning for og stille store krav til nuværende og kommende skoleelever. De skal tilegne sig nye kompetencer og teknologiske forståelser for at følge med i et samfund, der er under konstant forandring.

Desværre er skoleskemaet ikke fulgt med den teknologiske udvikling. For skolefag, der understøtter den teknologiske udvikling, skal man lede længe efter. Det viser vores erfaringer fra projektet WiFive – det gode digitale fællesskab, hvor vi i de sidste par uger er kørt land og rige rundt for at undervise udvalgte 5. klasser i teknologiforståelse. Her overrasker det flertallet af eleverne, hvordan internettet fungerer, hvordan vi er digitalt forbundet, og hvordan teknologien har udviklet sig de sidste 100 år.

Teknologiforståelse på skoleskemaet

Det er problematisk, når vi lever i en verden, der efterspørger it-kompetencer og teknisk forståelse. Derfor ser vi et reelt behov for at få teknologiforståelse på skoleskemaet – også i de mindre klasser.

Allerede nu begynder robotterne nærmest at banke på døren, og derfor bliver vi nødt til hurtigst muligt at integrere teknologiforståelse i folkeskolen og gøre det til et fast fag på skoleskemaet. I hvert fald hvis vi har ambitioner om at følge med den teknologiske udvikling.Derfor er det også positivt, at Undervisningsministeren Merete Riisager har tilkendegivet, at teknologiforståelse skal integreres i det danske skolesystem, og at der er sat gang i en forsøgsordning, hvor teknologiforståelse nu tilbydes som valgfag.

Det er et godt tiltag og et skridt i den rigtige retning, men langt fra ambitiøst nok. For det første er det kun en forsøgsordning på udvalgte skoler, som løber frem til 2020. Vi kan simpelthen ikke vente til 2020 med at få teknologiforståelse på skoleskemaet for alvor. For det andet så henvender faget sig kun til de ældre elever. Skal vi sikre digitalt dannede elever, så er et enkeltstående valgfag på overbygningen langtfra nok. I stedet skal teknologiforståelse tænkes ind på alle klassetrin.

Derfor håber vi også, at landets skoler vil gøre brug af det undervisningsmateriale, som Danske Skoleelever og TDC Group netop nu er ved at udvikle i forbindelse med projektet WiFive – hvor teknologiforståelse bliver et væsentligt tema. Det er selvfølgelig på ingen måde hele løsningen. Men det er vores bidrag til at løse det, vi ser som en samfundsmæssig udfordring. Og forhåbentlig kan det fungere som kickstarter og inspiration til at arbejde videre med emnet.

For den mere varige løsning er naturligvis, at man fra politisk hold hæver ambitionerne og sætter teknologiforståelse på skoleskemaet fra yngste til ældste klassetrin. Og selvom det vil kræve ressourcer, så er vi ikke i tvivl. Det vil være det hele værd. Det er en investering i elevernes fremtid. En investering, der skal sikre, at børn og unge dannes til at blive kompetente borgere, der kan navigere selvsikkert og udfolde deres fulde potentiale i et samfund, hvor dagligdagen er digital.