Faaborg-Midtfyn er nu Elevvenlig Kommune
Eleverne på Faaborg-Midtfyn Kommunes folkeskoler har fået et nyt politisk organ, som samler repræsentanter fra alle kommunens skolers elevråd i et fælleselevråd. Det gør kommunen som led i en ny partnerskabsaftale, de har indgået med elevorganisationen Danske Skoleelever om at blive Elevvenlig Kommune.
”Jeg er rigtig glad for, at Faarborg-Midtfyn Kommune endelig bliver Elevvenlig Kommune. Udover at kommunen nu får et fælleselevråd, så vil de lytte og involvere eleverne i flere beslutninger. Jeg håber og tror på, at fælleselevrådet kommer til at få reel indflydelse på skolepolitikken i kommunen. Det er også derfor, jeg opfordrede alle elevrådsrepræsentanterne til at gå efter en plads i fælleselevrådet, det bliver rigtig fedt,” siger Mathias Keimling, næstformand i Danske Skoleelever.
Fælleselevrådet er godt for eleverne
Opfordringen fra Danske Skoleelevers næstformand blev taget godt imod blandt flere af eleverne. Nikolaj Lind-Thomsen Hjerrild, der er elevrådsformand på Carl Nielsen-Skolen, kunne godt forestille sig at stille op til en plads i fælleselevrådet.
”Jeg vil gerne med i fælleselevrådet, det er spændende, at eleverne nu får mere indflydelse. Jeg tror, at vi i fælleselevrådet kan tale om større visioner og planer for de mere overordnede linjer. Jeg vil gerne tale om andet end nye gynger på legepladsen.”
Næstformanden i samme elevråd, Mia Johansen, er helt på linje med formanden.
”Jeg håber, eleverne kan mærke, at de får indflydelse med det nye fælleselevråd. Og at vi elever kommer med inde over flere forskellige beslutninger. Det er jo os elever, der går på skolerne, der ved hvordan hverdagen er. Så det er vigtigt, at vi bliver hørt, og at vi har en holdning.”
Ny elevinddragende kultur i kommunen
Med titlen som Elevvenlig Kommunen forpligter kommunen sig til at inddrage eleverne på undervisnings- og skoleområdet. Det arbejde yder elevorganisationen Danske Skoleelever støtte og rådgivning til. En vej kommunen allerede er på vej ned af, de ønsker nemlig at skal en mere elevinddragende kultur i kommunen.
”Vi har arbejdet med fremtidens skole, hvor et af punkterne er, hvordan vi kan gøre elevernes indflydelse større. Vi har manglet et godt samarbejde mellem elevrådene – nu får vi sat gang i en proces, hvor eleverne rent faktisk får indflydelse,” siger Kim Aas formand for opvækst- og læringsudvalget.