Danske Skoleelever og Danske Bank sætter hverdagsøkonomi på skoleskemaet. Vi vil sammen udvikle undervisningsmateriale under titlen ’Peng’ Pong’ til mellemtrinnet og inddrage eleverne i processen. Dialog og refleksion bliver bærende i undervisningen

Lige så tilfredsstillende det er at gå ud og købe et nyt gaming headset eller den smukke kjole, man har kigget på i ugevis, lige så irriterende er det at betale mobilabonnementet, bilens ejerafgift eller tandlægeregningen. Vores forhold til penge og økonomi involverer stærke følelser og det kan for specielt unge mennesker, være svært at styre impulserne. Men faktisk er det slet ikke så svært at håndtere, hvis man bare kommer tidligt i gang med at tale om det og så øver sig.

Elever skal reflektere over deres økonomi

Danske Skoleelever og Danske Bank er gået sammen i et nyt ambitiøst projekt, der skal udvikle undervisningsmateriale til skoleelever i 4.-6. klasse og igennem dialog og øvelser forberede eleverne på de økonomiske udfordringer og overvejelser, mange af dem vil støde på i ungdoms- og voksenlivet.

Vi vil sammen med Danske Bank løse nogle af de udfordringer, der kan opstå i begyndelsen af ens voksenliv, hvis man mangler forståelse for økonomi og finansiel dannelse. Og jeg oplever blandt eleverne en kæmpe velvilje til at opnå denne forståelse. Eleverne vil gerne tage ansvar for deres finansielle dannelse. Vi mangler bare redskaberne. Det håber jeg, at ’Peng’ Pong’ kan give dem, siger Thea Enevoldsen, formand Danske Skoleelever.

Læs mere om projektet og download smagsprøver på pengpong.dk

Peng’ Pong udvikles sammen med eleverne

Projektets overordnede formål er at styrke den finansielle dannelse blandt elever på mellemtrinnet, så de vokser op og får gode pengevaner for livet. Eleverne skal lære at reflektere over og overveje konsekvenserne af deres økonomiske beslutninger.

For at gøre undervisningen spændende og motiverende, bliver det hele udviklet i tæt samarbejde med elever. Ti klasser er allerede inviteret til at blive ekspertklasser, som skal give feedback på undervisningsmaterialet og være med til at udvikle det.

Vi ser frem til nogle gode dialoger med eleverne om økonomi. De gode pengevaner kommer gennem forståelse og dialog, siger Thea Enevoldsen.