Hverdagsøkonomi i skolen gør eleverne bevidste om gode pengevaner
Skoleelever bliver mere bevidste om deres økonomiske valg i hverdagen efter bare otte timer med undervisning i emnet, viser ny undersøgelse. Danske Skoleelever vil nu have alle landets skoler til at sætte hverdagsøkonomi på skoleskemaet.
De fleste voksne er vant til at overveje, om prisen på en vare er god, hvor mange penge der er tilbage på kontoen og om det måske er bedre at spare op fremfor at købe. Det er bare ikke selvfølge, når man er ung teenager.
En ny undersøgelse viser, at blot hver tredje 11-12-årige gør sig overvejelser om førnævnte spørgsmål, men efter få lektioner i hverdagsøkonomi i skolen, svarer dobbelt så mange 11-12-årige, at de fremover ofte eller altid vil gøre sig de overvejelser.
Tallene begejstrer formanden for Danske Skoleelever, som vil have alle landets skoler til at undervise eleverne i hverdagsøkonomi.
”Nu har vi testet vores undervisningsmateriale i klasser over hele landet, og deres respons bekræfter mig i, at vi kan gøre en stor forskel for elevernes forståelse for hverdagsøkonomi ved at tage emnet op i matematiktimerne. Vi har gjort undervisningen aktiv og dialogbaseret, lige præcis som god undervisning skal være, og når eleverne samtidig synes, emnet er spændende, så bliver det rigtig godt,” siger Esther Vyff, formand for Danske Skoleelever.
Undervisningsmateriale ligger klar til brug
Danske Skoleelever har i samarbejde med Danske Bank udviklet undervisningsmaterialet Peng’ Pong til skolernes mellemtrin. Materialet, der er benyttet i pilotprojekter på en række skoler, ligger til fri afbenyttelse for landets skoler på projektets hjemmeside www.pengpong.dk.
At give børn og unge gode pengevaner er også en vigtig sag for Danske Bank, som oplever, at flere børn og unge har udfordringer med deres hverdagsøkonomi:
”Som bank ved vi, at gode pengevaner dannes tidligt i livet, mens dårlige pengevaner kan få livslange konsekvenser. Derfor støtter vi op om elevernes ønske om at få økonomi på skoleskemaet i folkeskolen. Vi ønsker at øge både kendskabet og forståelsen for, hvad gode pengevaner betyder i hverdagen – og samtidig være med til at inspirere eleverne til at tale mere om penge derhjemme og i skolen, så vi kan skabe en højere grad af finansiel tryghed i hverdagen,” siger Anne Juel Jørgensen, børne- og ungechef i Danske Bank.
Dialogen gør en forskel
På baggrund af pilotprojekternes gode resultater og elevernes ønske om at lære mere om hverdagsøkonomi, opfordrer Esther Vyff samtlige landets skoler til at overveje at prøve undervisningsmaterialet af.
”Min forhåbning er, at alle elever på mellemtrinnet får hverdagsøkonomi på skoleskemaet, det har de fortjent. I udviklingsprocessen er jeg også selv blevet skarpere på mine økonomiske prioriteringer i min hverdag, så alene det at vi taler mere om det, gør en forskel, tror jeg,” siger Esther Vyff.
Kilde: Undersøgelsen er foretaget i november 2020 blandt 252 11-12-årige før Peng’ Pong-undervisning og 114 11-12-årige efter Peng’Pong-undervisning. Undersøgelsen er foretaget af Implement /KL.7 for Danske Bank.