Skoleelever skal have hverdagsøkonomi på skoleskemaet

Organisationen Danske Skoleelever og Danske Bank har i samarbejde udviklet et nyt undervisningsforløb, der skal lære elever på mellemtrinnet om hverdagsøkonomi, hvilket er stærkt efterspurgt blandt eleverne. I dag lancerer de et onlineforløb skræddersyet til nødundervisning

Selvom emnet hverdagsøkonomi står i toppen af listen over emner skoleelever gerne vil lære mere om i skolen, er det kun hver femte elev i 4.-7. klasse, der beskæftiger sig med det, når de er i skole. Det viser en ny undersøgelse foretaget af YouGov for Danske Bank og Danske Skoleelever, der har spurgt 630 elever i 4.-7. klasse. Formanden for elevorganisationen Danske Skoleelever, Esther Vyff, er skuffet men ikke overrasket over resultaterne i undersøgelsen:

“Alt for mange af skolens undervisningstimer foregår med hovedet i grundbogen. Det skuffer mig, at 70% af eleverne svarer i undersøgelsen, at de arbejder meget i matematikgrundbogen. Grundbøgerne er et godt redskab til at forstå basis, og vi kan absolut ikke undvære dem, men som grundbøgerne er i dag, skal de kun supplere den virkelighedsnære undervisning, som bør tage afsæt i hverdagen. Det er ikke nyt for mig, men undersøgelsen bekræfter mig i, at vi har behov for mere relevans og kvalitet i undervisningen,” siger hun.

Hverdagsøkonomi på skoleskemaet giver færre økonomiske udfordringer

Det er en udfordring at komme ud i virkeligheden, når alt undervisning foregår gennem en skærm på børneværelset. Eneste løsning på det problem er ifølge elevformanden at vende den om og invitere virkeligheden ind på børneværelset. Det gør Danske Skoleelever sammen med Danske Bank i deres nye gratis undervisningsmateriale kaldet Peng’ Pong, der sætter hverdagsøkonomi på skoleskemaet for mellemtrinnet. I dag lancerer de et onlineforløb, som er skræddersyet til hjemmeskolen.

“Eleverne vil rigtig gerne tage ansvar for deres egen finansielle dannelse, og vi er klar på at lære om det i skolen. Jeg tror mange elever mangler redskaber og et sprog for hverdagsøkonomien. Og så er der den enorme gevinst, at jo tidligere vi begynder at lære eleverne om emnet, jo mindre risiko er der for, at de får økonomiske udfordringer senere i livet,” siger Esther Vyff.

“Jeg vil anbefale alle undervisere på mellemtrinnet at afprøve Peng’ Pong i hjemmeskolen. Eleverne vil elske det og så er det virkelig nemt at komme i gang med. Vi har gjort det hele klar.”

I Danske Bank er Anne Juel Jørgensen, der er chef for læringsprogrammer til børn og unge i penge og økonomi i Danske Bank, glad for at kunne bidrage til at styrke den finansielle dannelse for elever på mellemtrinnet.

”Det er vigtigt for børn og unge at få gode pengevaner så tidligt i livet som muligt, og derfor er det dejligt at se, at skoleeleverne i så høj grad efterspørger hverdagsøkonomi på skoleskemaet. I Danske Bank er vi glade for, at vi sammen med Danske Skoleelever har udviklet et pædagogisk materiale om hverdagsøkonomi til fri afbenyttelse for landets skoler, så vi kan hjælpe eleverne godt på vej mod en økonomisk sund fremtid,” siger Anne Juel Jørgensen.

Info

Læs mere om Peng’ Pong og download materialet
www.pengpong.dk

Når vi forhåbentlig er tilbage i skolen til foråret, så lancerer vi hele Peng’ Pong undervisningsmaterialet, som består af fire moduler. To af modulerne ligger allerede tilgængeligt på hjemmesiden sammen med onlineforløbet, der er optimeret til hjemmeundervisningen.

Download materiale gratis