Trygfonden giver 2,5 millioner til at styrke skoleelevernes mentale muskel
Flere skoleelever kæmper med stress, forventningspres og psykiske udfordringer og det har store konsekvenser både i og udenfor skolen. For nogen så alvorligt, at de tager udfordringerne med ind i voksenlivet. Et nyt forløb til grundskoleelever, Mind Me, vil styrke elevernes mentale muskel med mindfulnessøvelser og undervisning i indre ro. TrygFonden bakker projektet op med en bevilling til Danske Skoleelever på 2,5 millioner kroner
Hver tredje pige og hver femte dreng i 5.-9. klasse døjer med mavepine, ondt i hovedet eller søvnbesvær dagligt. Alle tre symptomer, der kan relatere sig til psykiske udfordringer. Antallet har været støt stigende siden 1991. Om coronapandemien, vi står midt i, har accelereret udfordringerne yderligere, ved vi ikke endnu, men det er noget, der bekymrer formanden for Danske Skoleelever, Esther Vyff:
”Når flere og flere af de elever jeg omgiver mig med, oplever symptomer på stress og depression for tiden, så bekræfter det mig i, at der skal mere fokus på emnet i skolen. Jeg er oprigtigt bekymret og glæder mig rigtig meget til at få Mind Me og mindfulness på skoleskemaet,” siger hun.
Mindfulness i skolen
Målet med Mind Me er at give eleverne styrke og klarhed i deres mentale rum. Det lyder lidt fluffy, men indsigt og den indre ro skal de opnå gennem øvelser, opgaver, diskussionsemner og pædagogiske hjælpemidler, som kan varieres alt efter målgruppe og tid til rådighed.
Et eksempel på en øvelse er, at indskolingslærere gør brug af massage og bogstavleg, hvor eleverne former bogstaver på hinandens ryg. En simpel øvelse som denne kombinerer relationsopbygning, kropslighed og det at lære bogstaverne. Mind Me skal udover eksemplet indeholde øvelser til en god start på skoledagen, en god afslutning på skoledagen, meningsfulde pauser og indre ro i undervisningen.
TrygFonden støtter projektet med 2,5 millioner kroner
”Det er sympatisk, at eleverne lærer aktivt at bidrage til deres eget mentale helbred. De kan gennem øvelserne blive mere kompetente i at forholde sig til deres egen situation og muligheder i stedet for at blive fanget i afmagt og stress. Det er godt at opleve, at ens evne til at fordybe sig, være opmærksom og nærværende er noget, der kan trænes ligesom tabeller og bøjningen af tyske verber”, siger Ida Hagemann, projektchef i TrygFonden.
8 udviklingsklasser skaber materiale til minimum 5000 elever
Danske Skoleelever er endnu ikke gået i gang med at udvikle materialet, men sammen med en ekspertgruppe og otte udviklingsklasser rundt i landet går samskabelsen af Mind Me i gang i skolen i slutningen af 2021. 5000 skoleelever skal prøve kræfter med hele eller dele af materialet.
”Det fede ved Mind Me er helt klart, at eleverne ude i klasserne er medudviklere og kommer til at opnå ejerskab over både projektet og Mind Me-metoderne. Det er noget mange elever har behov for, og vi som forening går nu forrest i udviklingen af et gennemarbejdet og godt undervisningsmateriale,” siger Esther Vyff.