De seks elementer der skal til
Elevvenlig Kommune er for de kommuner, der gerne vil gøre en ekstra indsats for elevdemokratiet. Kommunen er klar til at indgå et partnerskab med Danske Skoleelever om at danne aktive og engagerede elever, der påtager sig medejerskab for kommunal skolepolitik, deres eget uddannelsested, medelever og lokalsamfund. Samarbejdet består af forskellige elementer.
Fælleselevråd
Kommunen har eller vil sammen med Danske Skoleelever oprette et fælleselevråd. Rådet:
- Orienteres om punkter på skoleudvalgsmøder
- Har høringsret på beslutninger om skoleområdet
Kontaktperson
Kommunen stiller en kommunal kontaktperson til rådighed for fælleselevrådet. Personen kan enten være kontaktlærer på skole, skoleleder, ansat i forvaltning eller ungdomsskole. Denne person er den primære kontakt fra kommunen til fælleselevrådet.
Danske Skoleelever stiller en elevsupporter til rådighed, som er kontakten mellem fælleselevrådet og Danske Skoleelever og understøtter kontaktpersonen i det daglige arbejde i fælleselevrådet.
Opstart
Kommune og kontaktpersonen sikrer sammen med Danske Skoleelever hvert år afholdelse af opstartsforløb for fælleselevrådets medlemmer. Her introduceres opgaven i fælleselevrådet og mærkesager for året udvælges.
Praktik
Kommunen sikrer, at der er et økonomisk tilskud til fælleselevrådets arbejde, at der er lokaler og forplejning til mødeafholdelse, og at der deltager politiske repræsentanter fra kommunen på udvalgte møder. Ligeså sikrer Danske Skoleelever, at der altid er mulighed for sparring med andre fælleselevråd.
Netværk
Kontaktpersonen holder sig orienteret om netværksmuligheder og sørger for, at medlemmer af rådet er orienteret om Danske Skoleelevers:
- Netværksdage
- National fælleselevrådsmøder
Danske Skolelever sikrer at informere kontaktpersonen om relevante projekter, arrangementer og muligheder for politisk indflydelse i nationalt regi.
Danske Skoleelever
En elevvenlig kommune samarbejder med Danske Skoleelever om at fælleselevrådet opnår deres mærkesager og arbejder for mere elevinddragelse på kommunal plan. Danske skoleelever tilbyder en række tiltag såsom kurser, støtte og vejledning, der styrker arbejdet med fælleselevrådet.
Opstarten
I kommunen danner man et fælleselevråd, der består af repræsentanter fra kommuneskolernes elevråd. Det kan enten være gennem valg til en generalforsamling, en opgave der automatisk gives til formand og næstformand i skolernes elevråd, eller noget helt tredje. Danske Skoleelever er med hele vejen, når vi sammen skal oprette og vedligeholde elevdemokratiet og fælleselevrådet i jeres kommune.
TRIN 1: DIALOGMØDE
Første møde, hvor Danske Skoleelever fortæller om konceptet og afklarer interessen samt muligheden for at blive elevvenlig kommune. Efterfølgende udformes og underskrives samarbejdskontrakt.
TRIN 2: PLANLÆGNINGSMØDE
Møde mellem skolechef, medarbejder i kommunen, konsulent og frivillig fra Danske Skoleelever. Her planlægges og designes første år for kommunen som elevvenlig.
TRIN 3: VISIONS- OG VEDTÆGTSDAG
Her udvikler kommuneskolernes elevråd selv idéer og udkast til vision, mission, formål og vedtægter for fælleselevrådet. Danske Skoleelever faciliterer dagen og renskriver udfaldet.
TRIN 4: GENERALFORSAMLING
Her klædes eleverne på til arbejdet i eget elevråd og introduceres til kommunens nye fælleselevråd. Til sidst på dagen afholdes generalforsamling med mulighed for valg.
TRIN 5: FØRSTE MØDE I FÆLLESELEVRÅD
Her klædes eleverne på til arbejdet i fælleselevrådet og finder frem til sager og projekter for året. Efter dette kører fælleselevrådet med elevsupporter fra Danske Skoleelever tilkoblet.
TRIN 6: PARTNERSKABSMØDE
Her mødes involverede parter i opstarten igen og samler op på det forgange år og evaluerer på opstarten. På mødet planlægges det kommende år i samarbejdet.
Læs mere om Elevvenlig Kommune
Elever på borgmestermøde – en dag med budskaber, mærkesager og fællesskaber
Med støtte fra Nordea-fonden får Valgugen ny luft under vingerne. Pilotprojektet, mange kender som en årlig emneuge med fokus på elevråd og…
Randers er ‘Årets Elevvenlige Kommune’
Randers Kommune har gennem flere år arbejdet for at styrke elevdemokratiet og involvering af eleverne i kommunens udvikling. Det er baggrunden for,…